Göynem – Beyşehir

İlahi – Kur`an -İslam – Din -Tasavvuf – Belgesel – Dua – Hadis – Tarih – Şiir – Vs… – بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

ZÜHDÜN DERECELERİ

Posted by Site - Yönetici Eylül 2, 2015

Kimya-i Saadet – İmam Gazali

ZÜHDÜN DERECELERİ

Zühdün üç dereces i vardır.

1- Dünyadan el çekmek, fakat gönlü ona bağlı kalmak. Nefs ile mücadele edip sabretmek. Buna zühd değil, tezehhüd denir. Zühdün başlangıcı budur.

2- Kalbin dünyada çok zühde yönelik olması, ancak zühdünü bir iş olarak bilmesi. Bu derecede olan zahiddir, fakat tam değildir.

3- Zühdde de zahit olmak yani kendi zühdünü zühd olarak görmeyip ona bir iş olarak kabul etmemek. Bu, vezirlik makamına oturmak için padişah sarayına giden kimsenin durumuna benzer. Sarayın kapısında bir köpek onu içeri sokmamaktadır. O köpeğin önüne bir parça ekmek atınca vezirlik koltuğuna ulaşır. Böyle bir durumda olan için köpeğin önüne attığı ekmeğin önemi yoktur. Bunun gibi bütün dünya bir lokma ekmek, şeytan da ilahi kapının önünde havlayan bir köpektir. Ona bir parça ekmek atanı bırakır.

Ahiretin yanında bütün dünya bir vezirlik yanında bir lokma ekmekten daha değersizdir. Zira ahiretin sonu yoktur. Dünya ise geçicidir. Geçici olanın, sonsuzun yanında değeri hiç yoktur.

Zühd gayesi itibariyle de üç derecedir.

1- Yalnız ahiret azabından kurtulmak için zahid olmak. buna korkanların zühdü denir.

2- Ahiret sevabına kavuşmak için zahid olmak. Bu birincisinden daha üstündür. Buna razılar zühdü denir.

3- Allah sevgisini elde etmek için zahid olmak. Bu derecede olanların kalbinde ne cehennem korkusu bulunur ne de cennet ümidi. Kalbinde Allah sevgisinden başka bir sevgi yoktur. Allah sevgisinden başka bir şeye ilgi duymaktan utanır. Nitekim Rabiay-ı Adviyye’ye cennetten bahsettikleri vakit . “Ev sahibi, evden hayırlıdır.” dedi. Allah sevgisini elde eden kimsenin yanında cennet istemesi, padişahlığı elde etmek yanında çocukların serçelerle oynaması gibidir. Çocuk bu oyunu padişahlıktan çok sevebilir. Zira padişahlığın zevkini bilmez. Nedeni de gelişmemiş olmas ıdır.

Terkedilmesi söylenen şeylerde de zühdün dereceleri çeşittir. Bazı şeyleri terketmekle zühdetmiş olurlar. Tam zühd nefsin zevk aldığı ve zaruri olmayan, ahiret için ona ihtiyaç duyulmayan her şeyi terketmekle olur. Zira dünya nefsin maldan mevkiden, yemekten, giymekten, uyumaktan, konuşmaktan insanlara va zetmekten, ders vermekten , hadis rivayet etmekten zevk duymasıdır. Bu anlattıklarımızdan gaye başkalarını Yüce Allah ‘ın yoluna davet olursa o zaman dünyadan sayılmazlar.

Kaynak – Kimya-i Saadet – İmam Gazali

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 
%d blogcu bunu beğendi: